Szkoła Podstawowa im. Marcina Bielskiego w Białej

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 786995
    • Do końca roku: 240 dni
    • Do wakacji: 47 dni
  • Kalendarium

    Niedziela, 2024-05-05

    Imieniny: Irydy, Tamary

Międzynarodowy projekt edukacyjny „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” edycja IV Podróżowanie przez czytanie

Projekt edukacyjny

 

CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”

międzynarodowy projekt edukacyjny

wspierający rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III

 

edycja IV

Podróżowanie przez czytanie” 

nauczyciel prowadzący projekt

Anna Stachera

 

Zasady realizacji projekt edukacyjnego:

 

- Rodzaj projektu: programowo – metodyczna

-Program edukacyjny przeprowadzony zostanie w klasie IISzkoły Podstawowej im. Marcina Bielskiego w Białej. W projekcie wezmą udział wszyscy uczniowie tej klasy.

- Projekt realizowany będzie od 1 października 2022r. do 31 maja 2023 r. Materiały do prowadzenia zajęć pochodzić będą z zasobów własnych szkoły.

1. Cel główny projektu edukacyjnego:

IV edycja projektu edukacyjnego „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” międzynarodowego projektu edukacyjny wspierającego rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III odbywać się będzie pod hasłem „Podróżowanie przez czytanie”. Celem projektu jest czytanie lektur podróżniczych pogłębiających wiedzę uczniów na temat wybranych krajów na kuli ziemskiej, ich piękna, różnorodności, kultury i tradycji

2. Cele wychowawcze projektu:

- realizacja priorytetów na rok szkolny 2022/2-23

* priorytet 1 - Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.

*priorytet 3 -Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy ..

* priorytet 9 - Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

3. Cele edukacyjne projektu:

- rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,

- rozwijanie aktywności czytelniczej,

- doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,

- zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,

- pogłębianie wiedzy na temat wybranych krajów na kuli ziemskiej, ich piękna, różnorodności, kultury i tradycji,

- integracja zespołu klasowego,

- współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych.

4. Treści kształcenia

W każdym z modułów projektu uczestnicy wraz z nauczycielem wybierają jedną spośród zaproponowanych lektur, do której wykonają zadania. Uczestnicy zobowiązani jest do zrealizowania co najmniej czterech zadań z każdego modułu projektowego. Lektury mogą być czytane przez nauczyciela lub samodzielnie przez uczniów.

 

MODUŁ I 03.10.2022 - 31.12.2022 PODRÓŻE PO POLSCE

Szczegółowy wykaz lektur

- "Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą" Agnieszka Frączek

- "Pilot i ja" Adam Bahdaj

- "Sposób na Elfa" Marcin Pałasz

- "Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie" Julita Grodek -"Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły" Piotr Kordyasz

MODUŁ II 01.01.2023 - 31.03.2023 PODRÓŻE PO EUROPIE

Szczegółowy wykaz lektur

- "O psie, który jeździł koleją" Roman Pisarski

- "Dzieci z Bullerbyn" Astrid Lindgren

- "Doktor Dolittle i jego zwierzęta" Hugh Lofting

- "Dziadek i niedźwiadek" Łukasz Wierzbicki

- Inna pozycja książkowa zaproponowana przez nauczyciela, kojarząca się z wybranym europejski krajem. Można również wybrać wiersz.

 

MODUŁ III 01.04.2023 - 31.05.2023 PODRÓŻE PO ŚWIECIE

Szczegółowy wykaz lektur

- "Afryka Kazika" Łukasz Wierzbicki

- Wybrane książki Neli Małej Reporterki

- "Zaczarowana zagroda" Alina i Czesław Centkiewiczowie

- "Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych" Aleksandra i Daniel Mizielińscy

- "Z piaskownicy w świat" Grzegorz Kasdepke

- Inna pozycja książkowa zaproponowana przez nauczyciela, kojarząca się z wybranym kontynentem lub dalekim krajem. Można również wybrać wiersz.

 

 

5. Forma realizacji: praca grupowa, indywidualna

 

Zdania do wykonania po I module ( 03.10.2022 – 31.12.2022) PODRÓŻE PO POLSCE (Wykonanie co najmniej trzech zadań)

 

W LEKTURNIKU kolorowanie okładki, uzupełnienie stron związanych z pierwszą przeczytaną lekturą. Przygotowanie lapbooków związane z treścią przeczytanej lektury. Zorganizowanie szkolnej akcji bookcrossingową "Książki w podróży". W tym celu, na szkolnym korytarzu, boisku lub w innym miejscu, zaprojektowanie przestrzeni, w której książki będą oczekiwały na podróż. Umieszczenie tam napisu "CZYTAM Z KLASĄ - książki w podróży". Zachęcanie wszystkich do dzielenia się książkami. Przygotowanie plakatu zachęcającego innych do przeczytania lektury. W parach lub większych grupach, przygotowanie gry planszowej związanej z treścią lektury, a następnie w nią zagranie. Przygotowanie sesji fotograficznej. Przebranie się za bohaterów czytanej lektury, postarajcie się zachowywać tak, jak oni.

Ostatnie zadanie obowiązkowe - PODRÓŻOWANIE PRZEZ CZYTANIE (to zadanie klasa wykonuje jako ostatnie zadanie w module). Realizowanie wybranego zadania umieszczone w scenariuszu zajęć "PODRÓŻE PO POLSCE". Scenariusz zostanie udostępniony na stronie projektu na początku modułu I.

 

Zdania do wykonania po II module ( 01.01.2023 – 31.03.2023) PODRÓŻE PO EUROPIE

W LEKTURNIKU uzupełnienie stron związanych z drugą przeczytaną lekturą. W Dniu Pizzy - 9 lutego, z dowolnych materiałów, projektowanie pizzy lekturkowej. Podzielenie na 8 części i na każdej z nich przedstawienie kolejnej przygody z lektury. Na zakończenie zaprezentowanie swojego dzieła. Zorganizowanie Pierwszego Dnia Wiosny, zawierający akcenty czytelnicze. Zdobycie informacji, jak taki dzień obchodzony jest w kraju, o którym była mowa w lekturze. Stworzenie "Lektury na lince". Na kartkach wykonanie rysunków/opisów poszczególnych wydarzeń, o których czytaliśmy w lekturze. Za pomocą spinaczy do bielizny, zawieszenie je na lince. Na koniec realizacja zadania ze scenariusza zajęć "PODRÓŻE PO EUROPIE".

 

Zadania do wykonania w module III (01.04.2023 - 31.05.2023) PODRÓŻE PO ŚWIECIE

W LEKTURNIKU uzupełnienie stron związanych z trzecią przeczytaną lekturą. Projektowanie i wykonanie zakładki do książek, które będą nawiązywały do przeczytanej lektury. Wykonanie Lektury w pudełku ( indywidualnie lub w parach)- do pudełka po butach włożenie różnych rzeczy, które kojarzą się z przeczytaną lekturą. Zaprezentujcie swoje prace na forum klasy. W słoneczny dzień zorganizowanie LEKCJI POD CHMURKĄ z czytaniem. Na koniec realizacja zadania ze scenariusza zajęć "PODRÓŻE PO ŚWIECIE".

 

6. Czas realizacji projektu:

 

MODUŁ I 03.10.2022 - 31.12.2022 PODRÓŻE PO POLSCE

MODUŁ II 01.01.2023 - 31.03.2023 PODRÓŻE PO EUROPIE

MODUŁ III 01.04.2023 - 31.05.2023 PODRÓŻE PO ŚWIECIE

 

7. Sposób realizacji – poszczególne etapy:

 

Nauczyciel realizujący projekt opierać się będzie na umiejętnościach i doświadczeniach własnych oraz na sugestiach i pomysłach innych osób biorących udział w projekcie, poprzez wymianę wspólnych doświadczeń na grupie projektowej. Realizowane zadań będą zgodne z zaleceniami ujętymi w PRZEWODNIKU PO PROJEKCIE załączonym do Regulaminu.

Zajęcia odbywać się będą na terenie szkoły lub poza nią, po uprzednim poinformowaniu dyrektora szkoły. Podczas zajęć wykorzystane zostaną pomoce dydaktyczne posiadane przez szkołę oraz przez każdego ucznia.

 

8. Regulamin prezentacji wykonanego projektu:

 

- projekt może być zaprezentowany w sposób dowolny ( lekturownik, prace dzieci, występ, akcja)

- termin prezentacji działań projektowych zgodny z terminarzem realizacji poszczególnych modułów

MODUŁ I 03.10.2022 - 31.12.2022 PODRÓŻE PO POLSCE

MODUŁ II 01.01.2023 - 31.03.2023 PODRÓŻE PO EUROPIE

MODUŁ III 01.04.2023 - 31.05.2023 PODRÓŻE PO ŚWIECIE

 

 

9. Ewaluacja projektu

Narzędzia ewaluacyjne:

- Sprawozdanie po każdym module zamieszczone w internecie

- Karta samooceny ucznia po każdym module i na zakończenie (umieszczona w Lekturniku),

- ankieta dla rodziców po zakończonym projekcie (przygotowana przez nauczyciela).

Szczegółowa analiza wyników ankiety oraz kart samooceny uczniów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu końcowym oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.

 

Artykuły