- Odwiedziny: 785244
- Do końca roku: 247 dni
- Do wakacji: 54 dni
Szkoła Podstawowa im. Marcina Bielskiego w Białej
-
Statystyki
-
Kalendarium
Niedziela, 2024-04-28
Imieniny: Bogny, Walerii
Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy u naszego dziecka.
ĆWICZENIA WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ MOWY
U NASZEGO DZIECKA
Ćwiczenia oddechowe
- zdmuchiwanie kawałka papieru z gładkiej powierzchni,
- przenoszenie słomką styropianu,
- dmuchanie na piórko, piłeczkę ping-pongową, waciki, kawałki papieru,
- dmuchanie wacików ustawionych w szeregu – wyścigi samochodów,
- chuchanie na „zmarznięte ręce” oraz „gorącą zupę”,
- wąchanie kwiatków, napojów,
- dmuchanie na wiszące na sznurkach watki, piórka, kokardki,
- dmuchanie na wiatraczek,
- dmuchanie na zapaloną świeczkę tak, aby płomień nie zgasł, tylko wygiął się,
- pompowanie baloników,
- dmuchanie na balonik, aby nie spadł na podłogę,
- gwizdanie na jednym wydechu
- puszczanie baniek mydlanych,
- dmuchanie do naczynia z wodą przez rurkę, na łódeczkę w wodzie.
Ćwiczenia fonacyjne i artykulacyjne
(naśladowanie zwierząt, pojazdów, odgłosów z otoczenia)
- Kotek mruczy – mmmmm, ziewa (naśladowanie ziewania),
- Wąż syczy – sssssss,
- Pszczoła bzyczy – bzz bzz,
- Baranek be, be,
- Krowa – mu, mu,
- Kurczak – pi pi,
- Straż pożarna jedzie – eee ooo eee ooo,
- Samolot leci – uuuuu i ląduje iiiiiiiiii,
- Pociąg jedzie – fu fu fu,
- Szum wiatru, odkurzacza – szszsz,
- Parskanie, jak koń,
- Koń biegnie - kląskanie językiem,
- Przesyłanie buziaków – cmokanie,
- Odtwarzanie zasłyszanej melodii – lalala,
- Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:
- staruszki: che che che,
- kobiety – jasny: cha cha cha,
- mężczyzny – tubalny: cho cho cho,
- dziewczynki – piskliwy: chi chi chi,
- chłopca – hałaśliwy: cha cha cha.
ĆWICZENIA JĘZYKA:
- „malowanie sufitu” – ruch posuwisty języka po podniebieniu górnym,
- „mycie podłogi” – ruch posuwisty języka po podniebieniu dolnym,
- „malowanie ścian” – ruch posuwisty języka po obu policzkach,
- "ptaszek wylatuje z gniazdka"– wysuwanie i chowanie języka do jamy ustnej,
- "głodny miś"– oblizywanie warg, usta szeroko otwarte,
- "mały muzyk"– kląskanie czubkiem języka w dowolnym rytmie,
- "żywe lustro"– naprzeciwko siebie naśladowanie ruchów języka,
- "łakomczuch"– zlizywanie miodu, cukru z talerzyka, samym końcem języka.
ĆWICZENIA WARG I PILICZKÓW:
- "wesołe minki"– uśmiech, ryjek,
- robienie minek symbolizujących radość, gniew, złość,
- zbieranie z talerza, samymi wargami, cukierków, groszków, ryżu,
- "buziaki"– cmokanie wargami,
- "muzyk"– gwizdanie w rytmie określonej melodii,
- "balonik"– nadymanie policzków i wypuszczanie powietrza,
- wciąganie policzków do środka,
- "żabka"–"baloniki" - wypuszczanie porcjami powietrza,
- "wąsik"– trzymanie kredki w zaokrąglonych ustach,
- "siłacz"– trzymanie kartki w ustach, którą ktoś próbuje wyciągnąć,
- "parskanie"– wprawianie ust w drganie.
ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO
- "zmęczony misio"– ziewanie z szeroko otwartymi ustami, chrapanie na wdechu i wydechu,
- "chory misio"– naśladowanie kaszlu chorego misia,
- "spacer kurek"– powtarzanie sylab: ko – ko – ko,
- "spacer gęsi"– powtarzanie sylab: gę – gę – gę,
- "kukułka z zegara"– naśladowanie kukułki (ku – ku),
- "rozmowa z kosmitami"– powtarzanie sylab.