Szkoła Podstawowa im. Marcina Bielskiego w Białej

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 785244
    • Do końca roku: 247 dni
    • Do wakacji: 54 dni
  • Kalendarium

    Niedziela, 2024-04-28

    Imieniny: Bogny, Walerii

Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy u naszego dziecka.

ĆWICZENIA WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ MOWY

 U NASZEGO DZIECKA

Ćwiczenia oddechowe

  •  zdmuchiwanie kawałka papieru z gładkiej powierzchni,
  • przenoszenie słomką styropianu,
  •  dmuchanie na piórko, piłeczkę ping-pongową, waciki, kawałki papieru,
  •  dmuchanie wacików ustawionych w szeregu – wyścigi samochodów,
  •  chuchanie na „zmarznięte ręce” oraz „gorącą zupę”,
  • wąchanie kwiatków, napojów,
  • dmuchanie na wiszące na sznurkach watki, piórka, kokardki,
  • dmuchanie na wiatraczek,
  • dmuchanie na zapaloną świeczkę tak, aby płomień nie zgasł, tylko wygiął się,
  • pompowanie baloników,
  • dmuchanie na balonik, aby nie spadł na podłogę,
  • gwizdanie na jednym wydechu
  • puszczanie baniek mydlanych,
  • dmuchanie do naczynia z wodą przez rurkę, na łódeczkę w wodzie.

 

Ćwiczenia fonacyjne i artykulacyjne

(naśladowanie zwierząt, pojazdów, odgłosów z otoczenia)

  • Kotek mruczy – mmmmm, ziewa (naśladowanie ziewania),
  • Wąż syczy – sssssss,
  • Pszczoła bzyczy – bzz bzz,
  • Baranek be, be,
  • Krowa – mu, mu,
  • Kurczak – pi pi,
  • Straż pożarna jedzie – eee ooo eee ooo,
  • Samolot leci – uuuuu i ląduje iiiiiiiiii,
  • Pociąg jedzie – fu fu fu,
  • Szum wiatru, odkurzacza – szszsz,
  • Parskanie, jak koń,
  • Koń biegnie - kląskanie językiem,
  • Przesyłanie buziaków – cmokanie,
  • Odtwarzanie zasłyszanej melodii – lalala,
  • Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:

-        staruszki: che che che,

-        kobiety – jasny: cha cha cha,

-        mężczyzny – tubalny: cho cho cho,

-        dziewczynki – piskliwy: chi chi chi,

-        chłopca – hałaśliwy: cha cha cha.

 

ĆWICZENIA JĘZYKA:

  •  „malowanie sufitu” – ruch posuwisty języka po podniebieniu górnym,
  • „mycie podłogi” – ruch posuwisty języka po podniebieniu dolnym,
  • „malowanie ścian” – ruch posuwisty języka po obu policzkach,
  • "ptaszek wylatuje z gniazdka"– wysuwanie i chowanie języka do jamy ustnej,
  • "głodny miś"– oblizywanie warg, usta szeroko otwarte,
  •  "mały muzyk"– kląskanie czubkiem języka w dowolnym rytmie,
  • "żywe lustro"– naprzeciwko siebie naśladowanie ruchów języka,
  • "łakomczuch"– zlizywanie miodu, cukru z talerzyka, samym końcem języka.

 

ĆWICZENIA WARG I PILICZKÓW:

  •  "wesołe minki"– uśmiech, ryjek,
  •  robienie minek symbolizujących radość, gniew, złość,
  •  zbieranie z talerza, samymi wargami, cukierków, groszków, ryżu,
  •  "buziaki"– cmokanie wargami,
  • "muzyk"– gwizdanie w rytmie określonej melodii,
  • "balonik"– nadymanie policzków i wypuszczanie powietrza,
  •  wciąganie policzków do środka,
  • "żabka"–"baloniki" - wypuszczanie porcjami powietrza,
  • "wąsik"– trzymanie kredki w zaokrąglonych ustach,
  • "siłacz"– trzymanie kartki w ustach, którą ktoś próbuje wyciągnąć,
  •  "parskanie"– wprawianie ust w drganie.

 

ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO

  • "zmęczony misio"– ziewanie z szeroko otwartymi ustami, chrapanie na wdechu i wydechu,
  • "chory misio"– naśladowanie kaszlu chorego misia,
  • "spacer kurek"– powtarzanie sylab: ko – ko – ko,
  • "spacer gęsi"– powtarzanie sylab: gę – gę – gę,
  • "kukułka z zegara"– naśladowanie kukułki (ku – ku),
  • "rozmowa z kosmitami"– powtarzanie sylab.