Szkoła Podstawowa im. Marcina Bielskiego w Białej

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 788238
    • Do końca roku: 236 dni
    • Do wakacji: 43 dni
  • Kalendarium

    Czwartek, 2024-05-09

    Imieniny: Grzegorza, Karoliny

Rola tablicy interaktywnej w nauczaniu matematyki w szkole.

    

   Rola tablicy interaktywnej w nauczaniu  matematyki w szkole.


Wykorzystanie nowoczesnych technologii w nauczaniu w szkole pozwala zmienić u uczniów podejście do nauczanych przedmiotów szczególnie do  matematyki,  uważanej zarówno przez uczniów jak i rodziców jako jednego z trudniejszych.   Komputer, Interneti tablica multimedialna nie zastąpią nauczyciela, ale nie sposób ich nie wykorzystać w pracy    z uczniami jako narzędzi wspomagających proces nauczania i uczenia się. W naszej szkole wykorzystujemy „Aktywne Tablice” w nauczaniu.  Praca na lekcji  z nimi bardziej angażuje uczniów w tok lekcji, sprzyja zainteresowaniu się nauką, wyzwala aktywność i chęć poznania, przyspiesza i ułatwia nabywanie różnorodnych umiejętności oraz wyzwala twórczość.  Na rynku jest bardzo wiele gotowych programów, które często w swojej ofercie proponują wydawnictwa podręczników szkolnych, dostępnych jest również wiele darmowych programów komputerowych w Internecie , które mogą zostać wykorzystane do realizacji materiału nauczania. Na podstawie własnych doświadczeń w pracy mogę stwierdzić, że  dzieci chętniej się uczą o figurach geometrycznych, bryłach wówczas, gdy mają je zwizualizowane na tablicy interaktywnej, mogą je składać i rozkładać wielokrotnie, kolorować ściany, zaznaczać wierzchołki i obracać w dowolnym kierunku. Programy te  idealnie nadają się do pracy z tablicą interaktywną . Wykorzystuje w swojej pracy program wydawnictwa Nowa Era „ Klucz do geometrii”, oraz program  GWO Matlandia.  Pomagają mi one  w opanowaniu zagadnień z  geometrii, arytmetyki, algebry czy statystyki. Uczniowie  w intuicyjny sposób przyswajają sobie wiedzę i łatwiej ją zapamiętują. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest posiadanie przez nauczyciela dostępu do multipodręczników, i jak w przypadku GWO,  także do ćwiczeń. Nauczyciel wówczas ma gotowe zadanie do wyświetlenia na tablicy, po rozwiązaniu, przedyskutowaniu różnych metod jakie zastosowali uczniowie, można sprawdzić  odpowiedź, która wyświetla się pod zadaniem. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest to , iż zadania wyświetlają się pojedynczo, co pozwala uczniowi skupić uwagę na konkretnym zadaniu. Oczywiście nie wszystkie lekcje powinny być prowadzone z użyciem tablicy interaktywnej. Pozostaje wiele zagadnień, które uczniowie muszą realizować w tradycyjny sposób i nabywać umiejętności dotychczasowymi metodami, chociażby konieczność nabycia przez uczniów sprawności rachunkowej. Bardzo dobrym rozwiązaniem stosowanym kilka lat temu, płyty dodawane do  podręczników uczniowskich  przez wydawnictwa, między innymi WSiP, Nowa Era , które bardzo dobrze  działały na tablicach interaktywnych, sprawdzały umiejętności rachunkowe liczyły błędy oraz pozwalały uczniom wybierać stopień trudności. Zawierały również różnego rodzaju gry matematyczne. Tablica interaktywna stwarza mi jako nauczycielowi  matematyki nowe możliwości w nauczaniu swego przedmiotu, przybliżeniu go uczniom oraz pokazaniu jego zastosowania w życiu codziennym, a lekcje powtórzeniowe przestają być nudne.


Lucyna Lewera