Szkoła Podstawowa im. Marcina Bielskiego w Białej

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 794765
    • Do końca roku: 225 dni
    • Do wakacji: 32 dni
  • Kalendarium

    Poniedziałek, 2024-05-20

    Imieniny: Bazylego, Bernardyna

Wskazówki pomocne w zachowaniu równowagi psychicznej uczniów w trakcie nauczania zdalnego

Drodzy rodzice

W okresie przejściowym ze stacjonarnego nauczania na model nauczania zdalnego należy pamiętać, że przede wszystkim zmienia się forma pracy naszych pociech. Stacjonarne nauczanie oprócz optymalnych warunków realizowania programu nauczania, poprzez jasno określony harmonogram oraz zasady postępowania, dostarcza dziecku także poczucia bezpieczeństwa oraz poczucia celowości działania.

 

 

W celu najefektywniejszego zadbania o  higienę psychiczną naszych uczniów i dzieci, a także aby umożliwić im lepszą adaptację do nowej formy pracy, musimy zwrócić szczególną uwagę na jakie potrzeby dziecka wpływa uczęszczanie do szkoły i starać się zaspokajać te potrzeby w alternatywny sposób.

Musimy pamiętać, że każde dziecko jest inne i może mieć odmienne potrzeby. W razie niepewności co do podejmowanych kroków lub chęci konsultacji czy porady, zachęcam do kontaktu (wiadomość poprzez wiadomość email: szkola.pedagog@interia.pl)  i w razie potrzeby umówienie się na konkretną godzinę na konsultację).

 

 

Dla zapewnienia alternatywnej realizacji potrzeb naszych uczniów i dzieci, poniżej przedstawiamy pewne wskazówki, na które warto zwrócić uwagę w odniesieniu do każdego dziecka:

1. Utrzymanie porządku dnia w formie podobnej do zajęć realizowanych w trakcie

nauczania stacjonarnego.

Uczeń powinien:

• wstawać o podobnej godzinie,

• realizować program nauczania w godzinach, w których realizuje go w szkole,

• kłaść się spać o podobnej godzinie - należy zwracać uwagę na to, aby uczeń nie

chodził spać w późniejszych niż zwykle godzinach (dzieci mogą zakładać, że jeżeli

fizycznie nie wychodzą do szkoły, to nie muszą być w tym samym stopniu wyspane

czy wypoczęte, co może skutkować tym, że rano mogą nie być w stanie efektywnie

realizować programu, co zaburzy cały porządek dnia)

2. Utrzymywanie kontaktów społecznych – ważne jest, aby pomimo zmiany formy pracy, dziecko nadal pozostawało w kontakcie z innymi, aby nie czuło się wyizolowane:

• Poświęcanie dziecku więcej czasu niż zwykle na rozmowę - należy mieć na uwadze to, że dziecko będąc w szkole ma okazję aby rozmawiać z innymi w sposób bezpośredni, a w czasie pandemii kontakt jest ograniczony, dlatego warto starać się zapewnić dziecku rozmowy w kontakcie bezpośrednim – rodzice, rodzeństwo (kontakt wirtualny nie zastępuje całkowicie kontaktu bezpośredniego).

• Podtrzymywanie kontaktów z kolegami z klasy – warto zadbać o to, aby mimo ograniczonego kontaktu, dziecko pozostało w kontakcie z innymi uczniami, aby po powrocie ograniczyć poczucie wyobcowania oraz zminimalizować niechęć przed powrotem do szkoły (można zapytać dziecko o to, co słychać u jego przyjaciela/kolegi itd.) [należy zadbać o to, aby kontakt z innymi pozostawał na optymalnym poziomie – żeby dziecko nie spędzało całego dnia na telefonie, używając komunikatorów do pisania ze znajomymi].

• Dbanie o dobrą relację z dzieckiem – ze względu na negatywne skutki w sferze psychicznej, zaobserwowane podczas poprzedniego lockdown’u, warto w jeszcze większym stopniu niż zwykle, zadbać o dobrą relację z dzieckiem (np. poprzez autentyczne zaciekawienie jego zainteresowaniami czy problemami). Warto aby dziecko odczuwało autentyczne wsparcie ze strony najbliższego otoczenia. Dlatego warto chwalić nasze dzieci nawet za najmniejsze sukcesy.  Pozytywne wzmacnianie odnosi lepsze skutki niż negatywne komentarze.

3. Zapewnienie rozrywki/zabawy dziecku:

• Zachowanie równowagi w podejmowanych czynnościach – ważne jest aby dziecko poza materiałem szkolnym, miało czas także na inną formę rozrywki, zależną od upodobania dziecka (jeżeli to co lubi robić dziecko, jest ograniczone ze względu na sytuację epidemiologiczną można starać się zainteresować dziecko czymś co jest realne do wykonywania w domu),

• Różnorodność rozrywki – najlepiej gdyby działania, które dziecko podejmuje w charakterze rozrywki były różnorodne i jeżeli są ku temu warunki, uwzględniały także inne osoby (np. domowników) [W tym okresie bardzo dobrze sprawdzają się np. rodzinne gry planszowe – zapewniają dziecku rozrywkę, kontakt społeczny oraz budują relację między domownikami].

• Optymalny wymiar czasu spędzany na rozrywkach – jeżeli dziecko spędza zbyt dużą ilość czasu np. na graniu na komputerze czy telefonie, należy zwrócić na to uwagę i starać się to ograniczyć – aby robić to w sposób efektywniejszy powinno się zaproponować dziecku w jaki inny sposób może spędzać czas (najlepiej pobudzić dziecko do myślenia i zapytać o to w jaki inny sposób może spędzać czas, a jeżeli będzie mieć z tym problem to nasunąć kilka pomysłów i starać się zaciekawić nimi dziecko).