Szkoła Podstawowa im. Marcina Bielskiego w Białej

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 794774
    • Do końca roku: 225 dni
    • Do wakacji: 32 dni
  • Kalendarium

    Poniedziałek, 2024-05-20

    Imieniny: Bazylego, Bernardyna

Bezpieczne korzystanie z Internetu

Drodzy rodzice,

 

Nasze dzieci, pracując zdalnie spędzają bardzo dużo czasu przed ekranem monitora. Pamiętajmy o zapewnieniu im przerw podczas korzystania ze sprzęty komputerowego. Wszyscy wiemy, że w obecnym czasie nasze dzieci wykorzystują komputery, laptopy tablety i smartfony nie tylko do rozrywki, ale również do codziennego utrwalania zdobywanej wiedzy. Warto więc zwrócić naszą uwagę na kilka istotnych zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektronicznych oraz dostępu do Internetu.

Zachęcam do zapoznania się 5 przydatnymi informacjami ze strony:

https://sieciaki.pl/warto-wiedziec/zasady-bezpieczenstwa

 

Drodzy Rodzice, pamiętajmy że oprócz wielu możliwości zbyt nadmierne korzystanie z Internetu i urządzeń elektronicznych może powodować różne nieprzyjemne skutki dla naszych dzieci.

JAK ROZPOZNAĆ, ŻE DZIECKO NADUŻYWA INTERNETU?

Zastanów się, czy niektórych z tych objawów nie obserwujesz u swoich dzieci. Istotne, że występowanie nawet większości z nich, nie musi świadczyć o uzależnieniu, ale na pewno jest wyraźnym sygnałem do niepokoju i działania.

·         rozdrażnienie spowodowane koniecznością przerwania lub brakiem możliwości korzystania z komputera/internetu;

·         długotrwałe sesje aktywności w sieci, na przykład

·         częste korzystanie z internetu bez przerwy przez trzy godziny lub dłużej;

·         wyraźnie osłabiona kontrola (lub jej brak) czasu spędzanego przed komputerem lub w internecie;

·         zaniedbywanie dotychczasowych zainteresowań, znajomości, form spędzania czasu na rzecz korzystania z komputera/internetu;

·         korzystanie z internetu nawet wtedy, gdy nie jest to już interesujące;

·         powtarzające się kłótnie z innymi członkami rodziny, związane z nadużywaniem komputera/internetu;

·         izolowanie się od ludzi, związane z przebywaniem w sieci lub nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów jedynie przez internet;

·         monotonna i jednorodna aktywność przy komputerze, na przykład trwale ograniczająca się do grania w jedną grę lub wielogodzinnej obecności na portalu społecznościowym;

·         przedkładanie życia w świecie wirtualnym nad życie w świecie realnym;

·         wzrost intensywności nieprzyjemnych stanów emocjonalnych, jak rozdrażnienie, apatia, poczucie nudy itp.;

·         korzystanie z internetu po kryjomu lub kłamstwa dotyczące czasu lub zakresu korzystania z sieci.

JAK REAGOWAĆ? – Wspólnie określamy zagrożenia jakie dostrzegamy:

Porozmawiajmy z dzieckiem i przekażmy mu, co niepokojącego widzimy w jego zachowaniu. Nazwijmy sytuacje trudne, w których dziecko „sięga” po Internet – wspólnie z dzieckiem powinniśmy poszukać alternatywy (np. działań, które sprawiają równie dużo przyjemności lub w podobny sposób pomagają odreagować negatywne emocje).

Ustalmy harmonogram dnia – musimy zrównoważyć czas spędzany przez dziecko w sieci i poza nią.

Jeżeli w obecnej chwili, nasze dzieci spędzają więcej czasu przed monitorami z uwagi na fakt, iż wykorzystują je do nauki – może warto zorganizować dziecku atrakcyjne zajęcia w gronie rodzinnym bez udziału urządzeń elektronicznych. ( np. gry planszowe, szachy, pomoc przy obowiązkach domowych)  

Ustalmy zasady i etapy ograniczania korzystania z Internetu. Warto wraz z dzieckiem omówić stopniowe ograniczenie czasu spędzanego przed ekranem.

Nagradzajmy sukcesy w ograniczaniu czasu spędzanego w Internecie.

Odłączyć Internet lub wyłączyć komputer, gdy dziecko korzysta z niego w sposób, który zagraża jego zdrowiu lub życiu (powoduje np. zaniedbywanie podstawowych potrzeb fizjologicznych, uniemożliwia funkcjonowanie w codziennym życiu).

Wyjaśnimy dziecku przyczyny tych ograniczeń lub odłączenia Internetu. Rozmowy o tym, co się dzieje i dlaczego są niezwykle istotne. Dziecko będzie się czuło bezpieczniej, gdy pozna nasze intencje.

W razie wystąpienia trudności nie bójmy się kontaktu z profesjonalistą (pedagogiem szkolnym, psychologiem, poradnią ds. uzależnień).

Zachęcamy również do korzystania ze strony:

 

https://www.bezpiecznedziecko.eu/helpline-org-pl-by-pomoc-najmlodszym-uczestnikom-sieci/