Szkoła Podstawowa im. Marcina Bielskiego w Białej

Poniedziałek, 2024-05-06

Imieniny: Beniny, Filipa

Wycieczka do Oświęcimia i Pszczyny

W dniu 11.04.2024 roku klasa 7 i 8 Szkoły Podstawowej im. Marcina Bielskiego w Białej udała się na wycieczkę do Oświęcimia i Pszczyny. Opiekunami wyjazdu byli Anna Czyżycka, Bożena Kin, Ewelina Wdowczyk, Krzysztof Kuśnierek.

Wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania Muzeum Zamkowego w Pszczynie. Mieliśmy okazję zobaczyć komnaty wraz z ich bogatym wyposażeniem, poznać historię zamku oraz usłyszeć o jego mieszkańcach. Zachował się tam niemal kompletny wystrój z przełomu XIX i XX wieku.  W podziemiach zamku zwiedziliśmy zbrojownię.

Drugim   punktem zwiedzania był obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau, do którego wejście otwiera brama z napisem „Arbeit macht frei”, co oznacza „Praca czyni wolnym”. Mieliśmy świadomość, że każdy, kto tutaj trafił, był skazany na cierpienie i śmierć. Na miejscu czekała pani  przewodnik, która zaznajomiła nas z historią obozu, na terenie którego znajdowały się bloki, oznaczone numerami i pełniące różne funkcje. W jednym z pomieszczeń znajdowały się liczne fotografie, przedstawiające ludzi w różnym wieku i różnej narodowości. Na ścianach korytarzy wisiały zdjęcia więźniów wymordowanych oraz zmarłych w wyniku głodu, wycieńczenia i chorób. Były tam również umieszczone za szybami przedmioty codziennego użytku, np. buty, garnki, ubrania, protezy nóg, okulary…

Pod Ścianą Śmierci z powagą i smutkiem oddaliśmy cześć wymordowanym. Następnie zwiedziliśmy krematorium, które  składało się z dwóch pieców, kiedyś trzech. Palono tam około 350 zwłok dziennie.

Po zwiedzeniu Oświęcimia pojechaliśmy do oddalonej o trzy kilometry Brzezinki. Tu naprawdę dotarło do nas jak tragiczne były warunki życia więźnia. Baraki to zwykłe stajnie dla koni. Było ich trzysta, a mieszkało tam około stu tysięcy ludzi. W tym miejscu dowiedzieliśmy się, jak wyglądało codzienne życie ofiar - gdzie spali, pracowali, co jedli.

Na zwiedzenie Brzezinki wprawdzie zostało nam mało czas, jednak to wystarczyło, aby każdy z nas mógł wyobrazić sobie, co tam się działo.

Obozy koncentracyjne to miejsca naznaczone trudną i tragiczną historią. Pokazują do czego prowadzi nienawiść, dlatego każdy człowiek powinien je odwiedzić. Budynki, przedmioty, opisy przywołują przerażające wydarzenia z przeszłości i nie pozwalają przejść obojętnie. Wzruszeni i świadomi historii, którą należy znać, żegnaliśmy to miejsce,  gdzie „ludzie ludziom zgotowali ten los”.