Szkoła Podstawowa im. Marcina Bielskiego w Białej

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 783608
    • Do końca roku: 252 dni
    • Do wakacji: 59 dni
  • Kalendarium

    Wtorek, 2024-04-23

    Imieniny: Ilony, Jerzego

Scenariusz lekcji z TIK

PRZYKŁADY DOBRYCH PRAKTYK - SCENARIUSZ LEKCJI PLASTYKI  W KLASIE VI

Autor :

Przedmiot / rodzaj zajęć: plastyka

Klasa i etap edukacji: klasa VI, II etap edukacji.

Temat lekcji: Ruchome obrazy to film.

Cele lekcji: Czym charakteryzuje sie film? Jakie jest znaczenie filmu? Jakie są środki wyrazu charakterystyczne dla filmu?

Cele operacyjne:       

Uczeń:

- poznaje historie filmu i wskazuje na niego jako dziedzinę sztuk audiowizualnych,

- rozróżnienie poszczególnych gatunków filmowych,

- tłumaczy, jaka jest różnica między filmem komercyjnym a artystycznym,

- wymienia środki wyrazu, które są wykorzystywane w filmie,

- opisuje rodzaje  planów filmowych na podstawie kadrów,

- aktywnie współpracuje w grupie,

-  przejawia tolerancję wobec działań, opinii i zainteresowań innych osób.

 

Ćwiczenie/ zadanie dla uczniów:

1. Czego nauczą się  uczniowie dzięki ćwiczeniu?

2 .Historia filmu.

3.Polecenie do ćwiczenia dla uczniów

1.Uczniowie  pracują na lekcji metoda burzy mózgów w celu wymienienia jak największej liczby skojarzeń z pojęciem film. Nauczyciel wykorzystuje tablicę do stworzenia mapy mentalnej.

2.Nauczyciel wykorzystuje tablicę do projekcji filmu Historia filmu- DISCAVERY https://www.youtube.com/watch?v=rdmTXc9bpiU. Wybieranie najistotniejszych informacji z filmu dydaktycznego.

3. Po obejrzeniu krótkiego filmu dydaktycznego uczniowie porządkują informacje dotyczące historii filmu w karcie pracy: Historia filmu. 

Ćwiczenie/ zadanie dla uczniów:

1. Czego nauczą się  uczniowie dzięki ćwiczeniu?

2 .Krótki opis ćwiczenia z zastosowaniem TIK.

3.Polecenie do ćwiczenia dla uczniów

Gatunki filmowe

 

1. Poznanie i wyjaśnienie gatunków filmowych.

2. Wypisanie nazw gatunków filmowych na tablicy i połączenie z tytułami oglądanych filmów.

3. Określenie, co to jest film komercyjny, artystyczny. Przyporządkowanie tytułów filmu wcześniej napisanych na tablicy do rodzajów filmów.

Ćwiczenie/ zadanie dla uczniów:

1. Czego nauczą się  uczniowie dzięki ćwiczeniu?

2 .Krótki opis ćwiczenia z zastosowaniem TIK.

3.Polecenie do ćwiczenia dla uczniów

 

Kadr filmowy.

1. Określenie, co to jest kadr filmowy i jakie są jego rodzaje.

2. Wyświetlenie przykładowych kadrów filmowych na ekranie i łączenie ich z nazwą rodzaju kadru.

3.  Jakich znamy twórców filmowych?

Praca domowa: Znajdź w internecie lub innych źródłach informacji dostępnych w bibliotece lub w domu informacji o reżyserach filmowych (podaj tytuły).

Uzasadnienie zastosowania TIK

Zajęcia z użyciem tablicy pozwalają na lepsze zrozumienie poznawanych treści; wyzwalają radość z realizowanych zadań, większe zainteresowanie, motywację, zaangażowanie uczniów w proces nauczania uczenia się. Nauczyciel ma wpływ na tworzenie, dobieranie odpowiednich treści interaktywnych oraz ich dopasowywanie do możliwości i potrzeb uczniów danej klasy. Można wykorzystać w czasie zajęć wiele interaktywnych materiałów i zasobów edukacyjnych, dostępnych na portalach internetowych.

Wskazówki dla naśladowców.

Należy sprawdzić przed lekcją działanie Internetu, sprawdzić, czy wszystkie wykorzystywane strony internetowe są dostępne.

Sprzęt i narzędzia TIK, zasoby, źródła wykorzystywane do ćwiczenia

- komputer z dostępem do Internetu,

- projektor i tablica interaktywna,

- Film: Historia filmu- DISCAVERY https://www.youtube.com/watch?v=rdmTXc9bpiU